50.000 målere bliver aflæst automatisk

15. februar 2017, kl. 11:39

Det er slut med at kravle rundt under køkkenvasken for næsten alle Vestforsynings kunder. Nu foregår 96,1 procent af forbrugsaflæsningerne helt automatisk

Vi er nået i mål med fjernaflæsning af cirka 50.000 forbrugsmålere. Hvor kunderne tidligere skulle aflæse måleren manuelt én gang om året, bliver data nu sendt på timebasis via en lille radiosender – helt automatisk.

”Der er fortsat nogle enkelte steder uden for byerne, hvor man aflæser en enkelt vandmåler manuelt, men samlet set blev 96,1 procent af målingerne hentet helt automatisk sidste år. Det gør blandt andet, at vi kan præsentere forbrugsdata på en app på mobiltelefonen, og vi kan samle husstandens energiforbrug på én regning,” fortæller afdelingsleder i Vestforsynings kundecenter John Byskov.

Fjernaflæsningen fjerner en stor byrde fra kunderne, og så kan det også hjælpe med at spare på energien.

”Den første forudsætning for at kunne spare på energien er jo, at man kender sit forbrug. Førhen var der mange, som tålmodigt aflæste måleren og førte regnskab i et kladdehæfte. Men nu kan man følge sit forbrug time for time via mobiltelefonen. Det er altså noget nemmere,” siger John Byskov.

Han husker også tydeligt, hvor hektisk det var i kundecentret før fjernaflæsningen, når kunderne skulle i gang med den rituelle årslæsning i december måned.

”I dag bliver årsregnskabet gjort op for alle kunder på samme dag, den 31. december. Den fjernaflæste husker selv at aflæse forbruget, og det hele foregår automatisk. Det betyder, at vi har frie hænder og bedre tid til at give en god kundeservice, når folk ringer for at få hjælp eller har brug for energirådgivning, hvis de har et lidt for stort forbrug.”

Nogle af forbrugsmålerne leverer mange data, så de fjernaflæste målere afleverer faktisk lidt over 100.000 dataposter hver eneste dag. Det er dog stadig en god idé, at man også selv holder øje med forbruget.

”Forbruget kan hurtigt løbe i vejret, hvis man har et toilet, der løber, eller en fejl i varmeanlægget. Derfor er det altid en god idé at kigge på app’en engang imellem,” siger John Byskov.

Vi arbejder på en ny løsning, der skal slå alarm, hvis forbruget pludselig går i vejret, for eksempel som følge af en rørsprængning.

”I samarbejde med it-leverandøren er vi ved at udvikle på nye muligheder, hvor man via mobiltelefonen kan få en advarsel, hvis forbruget afviger fra det, man plejer at bruge. Altså en slags udsvingskontrol, som mange også kender fra mobil-abonnementer, hvor man får en advarsel, hvis man er ved at have brugt sin taletid,” forklarer John Byskov.

Vi forventer, at den nye service vil være klar i løbet af 2017.

  Scroll ned for mere